Pihak Facebook kini sedang menguji sebuah butang “Buy Now” pada ruangan suapan berita (newsfeed),
dimana, menerusi butang tersebut, pengguna boleh membeli sesuatu produk
secara terus tanpa perlu meninggalkan halaman facebook. Perkara ini
sedang diuji dan hanya boleh digunakan oleh beberapa buah perniagaan
yang terpilih sahaja di US buat masa ini.
Suatu masa dahulu,
Facebook pernah mengeluarkan butang sebegini untuk menarik para pengguna
membuat pembelian mahupun sumbangan derma.
Pada tahun 2012, Facebook pernah mengeluarkan fungsi “Collection”
yang menyerupai Pinterest, dimana, para pengguna boleh memaparkan
koleksi barang yang mereka impikan kepada rakan-rakan mereka.
Kemudian, facebook telah mengantikan fungsi tersebut dengan butang “Donate Social”
pula dimana, ianya boleh digunakan secara percuma oleh semua pengguna
facebook, dengan syarat, mereka perlu ada akaun Paypal dan juga email.
Kali ini, butang “Buy Now” pula, namun pihak facebook menyatakan, butang “Buy Now”
ini sedikit berbeza kerana ianya amat menitikberatkan isu-isu yang
berkaitan dengan privasi pengguna. Pihak facebook menyatakan, transaksi
pembelian pengguna menerusi butang tersebut adalah selamat dan maklumat
berkaitan pembelian pengguna tidak akan dikongsi kepada mana-mana pihak
yang lain.
Facebook menyatakan perkara sedemikian kerana, pada
tahun 2007, pernah berlaku kes dimana pihak Facebook telah tersilap
memaparkan maklumat pembelian pengguna bagi setiap barang yang dibeli
kepada pihak umum. Sedangkan, maklumat tersebut sepatutnya hanya
dipaparkan dibahagian data insight bagi sejarah pembelian oleh pengguna.
Berkenaan
tentang pemproses bayaran pula, ianya dikatakan akan diuruskan oleh
pihak ketiga, namun pihak pengguna mempunyai pilihan sama ada mahu
menyimpan data bayaran mereka di Facebook (bagi memudahkan proses pembelian yang seterusnya) ataupun tidak.
Dijangkakan, apabila ujian tersebut selesai, butang “Buy Now” ini akan
boleh digunakan secara percuma oleh semua pengguna dan pihak facebook
akan mengenakan sedikit caj transaksi bagi setiap jualan yang terhasil
menerusi butang tersebut. Namun begitu, khabar tersebut masih belum
disahkan oleh pihak facebook.
Buat masa ini, terdapat lebih 25
juta fanpage perniagaan di facebook dan ramai pemilik-pemilik perniagaan
yang berasa teruja untuk mencuba fungsi baru yang akan ditawarkan oleh
pihak Facebook ini.