Perjanjian mega Facebook untuk WhatsApp | ICT Niaga Enterprise

Perjanjian mega Facebook untuk WhatsApp

| Posted in

http://kelas-ict.blogspot.com

Perjanjian pembelian yang diumumkan hari Rabu lalu (19 Februari 2014), dilihat sebagai kerjasama terbesar untuk teknologi permulaan, memberikan kemasukan Facebook ke dalam pasaran-pasaran baru dan yang penting mengekalkan penguasaan mereka pada aplikasi mesej percuma daripada tangan pesaing seperti Google.

"Walaupun perjanjian itu kelihatan mahal ... kita berfikir bahawa ia mempunyai logik strategik yang menarik, " kata Shebly Seyrafi di FBN Securities dalam nota penyelidikan, Khamis.

Walaupun Facebook adalah membayar harga yang tinggi dalam pelbagai pendekatan, Seyrafi berkata "kami melihat faedah lain kepada perjanjian itu, " menunjukkan pangkalan pengguna yang besar WhatsApp di negara-negara seperti Brazil , Afrika Selatan dan China.

"Kami rasa bahawa di samping pendapatan yang boleh diperolehi dari WhatsApp sendiri , Facebook akan mendapat manfaat daripada integrasi yang lebih baik ... yang akan membuat Facebook lebih menarik semasa memandu pertumbuhan di peringkat antarabangsa dan di mudah alih," kata penganalisis itu.

Saham Facebook mencatatkan penurunan awal dan meningkat 2.3 peratus untuk ditutup pada $ 69,63 , walaupun pada hakikatnya bahawa syarikat itu mencairkan nilai dengan besar-besaran perolehan tunai dan- saham.

Pembelian itu termasuk $ 12 bilion pada saham Facebook dan $ 4 bilion tunai. Ia memerlukan tambahan $ 3 bilion unit saham terhad untuk diberikan kepada pengasas WhatsApp dan pekerja yang akan diletak hak lebih empat tahun.

Penganalisis Stephen Ju di Credit Suisse berkata langkah itu kelihatan masuk akal dari sudut pandangan jangka panjang.

"Melihat lalu kejutan pelekat daripada $ 19000000000 ... kita melihat ini sebagai satu langkah yang menyakitkan hati untuk mendapatkan bahagian tambahan masa pengguna menghabiskan - yang sepatutnya melahirkan peluang-peluang tambahan untuk pengewangan ," katanya.

Key dalam ekonomi baru muncul

Chowdhry Lawatan pada Ekuiti Global Research dipanggil langkah yang "sangat pintar dan pengambilalihan penting untuk Facebook, " kerana WhatsApp berfungsi pada kurang mahal " telefon ciri " masih paling ketara di dalam ekonomi baru seperti India.

"Kebanyakan negara membangun masih lagi di telefon ciri, sebagai majoriti tidak mampu telefon pintar, " kata Chowdhry .

" WhatsApp adalah satu-satunya aplikasi yang berjalan sama-sama juga pada telefon ciri dan telefon pintar. "

Penganalisis Deutsche Bank Ross Sandler berkata pengambilalihan Facebook daripada WhatsApp " mengukuhkan kedudukannya sebagai syarikat teratas dalam mudah alih global " tidak termasuk China, di mana Facebook diharamkan.

Sandler berkata walaupun Facebook tidak merancang untuk menyampaikan iklan di WhatsApp untuk sekarang, ini mungkin berubah dari masa ke masa .

" Kami percaya bahawa sebagai pengguna menjadi biasa dengan pengiklanan mudah alih asli dan sebagai kualiti pelbagai strategi pengewangan bertambah baik, kami menjangka peluang untuk muncul," katanya dalam satu nota kepada pelanggan .

Victor Anthony di Pasaran Modal Topeka berkata perjanjian itu akan membantu mempelbagaikan Facebook dengan set yang lebih luas perkhidmatan mudah alih.

" Seperti kes dengan PayPal , YouTube dan Instagram , pengalaman yang lalu akan menjadi hakim yang terbaik bagaimana berharganya pengambilalihan ini akan terjadi," kata Anthony dalam satu nota penyelidikan.

"Penilaian ini ternyata munasabah secara setiap pengguna. Dari apa yang kita lihat , pengambilalihan daripada segi strategi dan syarikat gabungan mungkin akan mempercepatkan pertumbuhan pengguna kedua-dua platform, sama dengan apa yang kita lihat dengan Instagram . "

http://ictniaga.blogspot.com 

Mengelak ancaman Google

Jack Kent di IHS Teknologi berkata langkah itu membantu Facebook "meneutralkan ancaman yang berdaya saing."

"Untuk memahami rasional Facebook , tumpuan mesti diberikan kepada kos Facebook tidak membeli WhatsApp dan bukannya harga yang dibayar untuk Facebook WhatsApp ," kata Kent.

"Facebook tidak boleh risiko 450 juta setiap bulan dan 315 juta pengguna setiap hari WhatsApp ini aktif jatuh ke tangan pesaing seperti Google. "

Fellow penganalisis IHS Eleni Marouli berkata perjanjian itu membolehkan Facebook untuk mendapatkan data yang lebih baik kepada pengguna di seluruh dunia , yang mempunyai nilai sendiri.

"Kehadiran WhatsApp yang kukuh dalam pasaran baru muncul seperti Brazil dan India akan menyediakan Facebook dengan pandangan di negara-negara yang masih sebahagian besarnya di bawah penghasilan wang," kata Marouli .

"Membina data mudah alih yang baik kepada pengguna dalam pasaran ini adalah penting kerana mereka bukan sahaja mudah alih pertama - dalam penggunaannya Internet, tetapi sering mudah alih sahaja. "

Youssef Squali di Cantor Fitzgerald menegaskan bahawa Facebook mungkin boleh menggunakan WhatsApp untuk mewujudkan satu bentuk baru perkhidmatan telekom yang belum wujud setakat ini.

" Walaupun WhatsApp kini merupakan cross-platform perkhidmatan pesanan mudah alih, ia mungkin untuk menerjah ke dalam pintu masuk untuk memanggil global dan penyelesaian video dari masa ke masa , secara dramatik memperluaskan hasil potensi," kata penganalisis itu.